06-14953976

Onderbeen-Enkel en voetklachten komen vaak voor bij sportersWat zijn Onderbeen, Enkel en Voetklachten

Onderbeen, enkel en voetklachten ontstaan vaak tijdens het sporten als gevolg van een verkeerde trainingsopbouw of als gevolg van een trauma. Elke klacht heeft invloed op de rest van het beweegpatroon van het lichaam. Het is daarom belangrijk goed te kijken naar de stand van de voeten, de enkels en het onderbeen om klachten op andere plekken in het lichaam te voorkomen.

Onderbeenklachten

Spierblessures in het onderbeen zijn veelal blessures van de kuit- of scheenbeenspieren. Er is zijn acute blessures (denk aan de bekende zweepslag) die kunnen ontstaan tijdens sprints of agressief afzetten met springen. Afhankelijk van de ernst van het trauma is er sprake van een milde tot ernstige spierscheuring. De meeste acute blessures zijn dan aan de achterzijde van het onderbeen te voelen.

Naast acute blessures zijn er ook nog overbelasting of inspanningsgerelateerde blessures (denk aan shin splints of hielspoor). Deze klachten ontstaan vaak door een slechte opbouw van de training of conditie van de spieren. Door een te snelle of langdurige belasting van de spieren en het bindweefsel ontstaat irritatie of zelfs een ontstekingsreactie. Deze blessure zijn in de meeste gevallen aan de voorzijde en binnenzijde van het onderbeen te voelen (richting het scheenbeen)

Overbelasting of inspanningsgerelateerde komen weliswaar vaker voor dan acute blessures, maar kunnen snel en efficiënt uitgeschakeld worden. Het is zelfs mogelijk om direct en gericht de sport weer op te pakken door goed te luisteren naar de signalen die je lichaam afgeeft. Het is wel verstandig hier de juiste begeleiding bij te zoeken.

Enkelklachten

Enkelklachten komen van alle soorten blessures het meeste voor tijdens het sporten. Een blessure aan de enkel kan echter in verschillende varianten voorkomen, denk aan verzwikkingen, gebroken enkels of verrrekte, in- of afgescheurde enkelbanden.

Tijdens het sporten ren je vaak heen en weer, spring en land je op je voeten. De enkels zijn de gewrichten die deze klappen over het algemeen probleemloos opvangen. Het zijn de momenten waarop de enkel verkeerd land of wanneer de externe krachten te groot zijn wanneer er blessures ontstaan. Een enkelblessure is zelfs in en rond het huis op te lopen.

Voetklachten

Blessures onder of aan de voet ontstaan vaak door een slechte conditie van spieren en pezen vanuit het onderbeen naar de voet toe of spieren en pezen onder de voet zelf. In de meeste gevallen starten we te fanatiek met trainen zonder goed te luisteren naar ons lichaam. Deze vorm van blessures zijn goed en efficient te behandelen zonder dat je helemaal hoeft te stoppen met trainen.

Er ontstaan natuurlijk ook blessures aan de voet als gevolg van traumas. In die voorkomende gevallen is het verstandig te starten met je herstel bij een sportarts of fysiotherapeut. Na enkele weken kun je heel goed de overstap maken naar een sporttherapeut om verder te werken aan je herstel.

Op deze pagina vind je informatie over verschillende vormen van blessures aan het onderbeen, de enkel en de voet. Je leest wat je hier tegen het beste kunt doen om zo snel mogelijk weer aan het sporten te gaan.