06-14953976

Wat je als sporter standaard bij je moet hebben om pijnvrij een training of wedstrijd in te gaan…

Sta je weleens met stijve spieren aan de start van een goede training of wedstrijd? Lijkt het je een goed idee om te weten wat je daar tegen kunt doen zodat je ontspannen aan de slag kunt gaan. In dit bericht leg ik uit waarom een foamroller en een massagebal standaard in je sporttas moeten zitten.

Wat is een foamroller of een massagebal?

Misschien dat je zo nog niet kent. Een foamrol is een harde rol van samengeperst schuimrubber. Met deze rol kun je de spieren die stijf of gevoelig zijn een zelfmassage geven. Dit doe je door er bovenop te gaan zitten / liggen en langzaam eroverheen te rollen. Hoe meer gewicht je verplaatst op de foamrol, des te intenser de zelfmassage wordt. Dit kun je altijd en overal toepassen. Je bent dus voor de acute ongemakjes niet langer afhankelijk van een fysiotherapeut of een masseur.

Een massagebal geeft hetzelfde resultaat alleen is deze zelfmassage intenser dan met een foamroller. Het oppervlakte van de bal is vele mate kleiner en dus kom je dieper in de spieren. Ik adviseer pas met een massagebal aan de slag te gaan als de foamroller niet voldoende verlichting van het ongemak geeft. In specifieke gevallen, met name dieperliggende spieren rondom de heup en in de armen, kun je wel direct met een massagebal aan de slag gaan. Ik raad je aan te starten met een tennisbal en dan in stapjes over te stappen naar steeds hardere ballen.

Maar hoe weet jij nu welke foamroller je moet kopen?

Als je googled op een foamroller zul je zien dat er heel veel keuze is. Mijn persoonlijke favoriet is de 3-in-1 foamroller. Hiermee kun je met 1 foamroller verschillende intensiteit geven aan de zelfmassage. Tevens is het mogelijk om met de massagestick ook de spieren aan de voorzijde van je lichaam te masseren zonder dat je ongemakkelijk met je gezicht over de grond ligt te rollen. De foamrol is klein en past goed in een sporttas. Voor mij is het enige minpuntje het gewicht. Deze is iets hoger dan andere foamrollers. De prijs en kwaliteit van deze foamroller steekt voor mij echter goed uit boven andere foamrollen en raad ik dus altijd aan mijn clienten aan.

Hoe gebruik je de foamroller en een massagebal

Het heeft geen lange uitleg nodig. Je legt de foamrol of het balletje op een harde ondergrond en je gaat er bovenop zitten of liggen. Door je gewicht te verplaatsen of over de foamrol te rollen masseer je de spier. Zoek de gevoelige punten op en geef meerdere strijkingen over die plek heen. Je merkt dat het de eerste keren erg gevoelig kan zijn. Naarmate je de foamroller vaker gaat gebruiken neemt dit af. Zo ga je per spier of lichaamsdeel alles rustig af op zoek naar gevoelige punten.

Extra uitleg om blessures te helpen voorkomen

Het is niet zo dat er telkens maar een paar spieren betrokken zijn bij het inzetten van een beweging. Het hele lichaam werkt samen. Ik geef uitleg geven welke spieren betrokken zijn bij het inzetten van jouw sportspecifieke beweging en de reden zijn waarom bepaalde spiergroepen bij jou altijd strak staan of gevoelig zijn. Met mijn uitleg zul je snel resultaat voelen en het gebruik van de foamrol als grote meerwaarde gaat zien. Op die manier wordt de foamroller niet een ding wat onderin je kast verdwijnt. Je gaat er plezier in krijgen om dagelijks slechts een paar minuten te besteden in het soepel en fit houden van je spieren. Je sportprestaties schieten omhoog!